Tlbage til bogen

Anmeldelser af "Kender du ikke akkusativ":


 

En værtsarbejders nedtur

Jesper Wung-Sungs roman indledes med et langt uafbrudt fortællesug. Flemming Brønd er værtsarbejder.
En dag kommer han hjem fra sit arbejde og finder en konvolut i entréen med påskriften "Hanrejen". Indeni ligger en seddel, der oplyser, at hans kone har et forhold til en anden mand.
Så følger chocket, vantroen og bekræftelsen. Han følger efter hende og ser hende gennem vinduet sammen med "Sorte" en af fyrene fra klubben. Hun nægter ingenting og er straks enig med Flemming i, at de skal skilles. Det er det næste chock. Så følger nedturen, masser af bajere og sprut. Han mister sit arbejde. En ven giver ham logi for en tid. Derefter flytter han sammen med en drukkammerat. Flemming går kort sagt i hundene.
Et ægte sprog
Det er ikke nogen ny historie, men der er noget særligt ved Wung-Sungs måde at fortælle den på.
For det første er der fortællingen selv. Allerede med sin første bog, novellesamlingen "To ryk og en aflevering" viste Wung-Sung, at han kan skrue en fortælling sammen. "Kender du ikke akkusativ" er hans første roman, og den bringer ham et langt skridt videre som forfatter.
Flemming Brønd fortæller selv sin historie, og han gør det i et sprog, der er både upretentiøst og ægte, et afslappet, realistisk sprog, der selvfølgelig ikke er virkelighedens værftarbejders, men Jesper Wung-Sungs fine genskabelse af det. Her har vi en ung forfatter, der kan kunsten at skrive.
Det andet bemærkelsesværdige er hovedpersonen. Han er tilsyneladende en ganske almindelig mand, som det går skidt for. Romanen er fri for den socialrealistiske indramning. Det her er et karakterportræt. Det er skildringen af en mand, der til sidst finder ud af, at han er fri, og at det er det, det gælder om. Dermed kan han begynde forfra fra sit nulpunkt, og Wung-Sung nægter ikke læseren antydningen af en Happy-End.
Et spørgsmål om valg
Indlagt i handlingen er en tur til Mallorca. Her genopdager Flemming noget af sit eget værd - i sengen med en 16-årig skolepige - og romanen får et velberegnet løft midt i alle værtshusbesøgene.
Wung-Sung har skrevet en roman om en mand, der ikke vil noget særligt, han er slap, spilder sit liv; men han opdager, at han har valg. Han kan springe ud fra altanen eller lade være. Han bestemmer over sit liv. Det er et flot portræt af et menneske på bunden, uden for samfundets normale og korrekte grænser, uden nogen særlig værdi i egne eller andres øjne, men romanen igennem vokser han alligevel netop som menneske.
 

Preben Meulengracht i JyllandsPosten d.8/10-1999


 

En stille eksistens

(Jesper Wung-Sungs første roman er en solidarisk og usentimental historie fra provinsen)

Når der er landskamp i Parken kan man rundt omkring i København se flokke af bonderøve vakle rundt med flag, malede ansigter og en kæmpebrandert i bagagen.
Disse kulturchok er en del af byboens hverdag, alligevel spørger man sig selv hvad de er for nogle, disse brave ungersvende med overskæg og ølånde.
Svaret kan findes i Jesper Wung-Sungs fine debutroman, "Kender du ikke akkusativ". Lyder titlen kedelig, kan det anbefales at udtale den hurtigt og på vestdansk.
Jesper Wung-Sung har givet stemme til en af provinsens unge mænd, en af dem man sjældent hører hverken fra eller om. Flemming Brønd, hedder han, og hans historie, er den evig triste, først skred konen, så røg jobbet, og så røg han på druk. Længere er den historie sådan set ikke, hvis det ikke var for alle mellemregningerne, og dem får vi så, sikkert fortalt af Flemming.
Vi er på Ærø. En dag den 29-årige Flemming kommer hjem fra Væftet, ligger der en anonym seddel i entreen: "Din kone går ned til Klaus Jensen i Sølvgade hver torsdag".
Ja, det gør hun. Spørgsmålet er, om Flemming var den eneste i byen, der ikke vidste det. Flemming og konen Lisbeth, der sidder nede i Brugsen, går fra hinanden, og Flemming flytter ind hos en ven, går i hundene, bliver fyret.
Nedturen er forudsigelig, men ikke mindre kosteligt beskrevet af den grund. Flemming opdager at han er en fri mand. Ingen kone, intet job. Han kan tage til verdens ende, hvis han vil.
Det bliver til to uger på Mallorca med hammerdruk og lidt sød sex med en 16-årig skolepige fra Ringsted. Så går det hjem igen, til mere forsumpet nedtur, inden livsringen tilsyneladende lukker sig om ham.
Det er i de små indskud, når Flemming forresten kommer i tanke om, at han har et vildt temperament og måske er kommet til at daffe lidt til konen, at romanen hæver sig og bliver til et nærværende menneskeportræt.
Han vasker sig måske heller ikke så tit. Men han er ikke noget stinkende udyr, "en mand er kun en mand", som han selv siger det, eller undskylder sig, når han har gramset på Dorte Dallas for øjnene af konen eller er blevet godt stegt sammen med vennerne.
Wung-Sung skildrer det stille liv i udkanten af velfærds-Danmark med landskampture til hovedstaden og aftener på Fasanen eller i Klubhuset, så man kan mærke af forfatteren kender sit miljø. Grillbaren, videobutikken, gågaden, det er der alt sammen, og mens Flemming ser tilbage på sit korte liv, folder historien sig ud og bliver til et kærligt, ærligt, og usentimentalt tidssignalement, der især udmærker sig ved at tage sit emne og sine personer alvorligt.
 

Benn Q. Holm i Aktuelt d.14/10-1999


 

En rigtig mandetur

(Roman: Hjerteskærende skildring af mandekultur.)

Værtshuse, grill-barer, skurvogne og sportspladser.
Indhyllet i en sky af mandehørm dukkede Jesper Wung-Sung sidste år op på litterære scene med den fortræffelige novellesamling "To ryk og en aflevering". En fintmærkende registrering af mænds brovtende, men ensomme liv, der med rette blev belønnet med BogForums Debutpris.
Miljøet og problemerne genfindes i hans nye roman "Kender du ikke akkusativ". Hovedpersonen Flemming Brønd er en flink fyr, der arbejder på et værft i en lille dansk provinsby. Hans tilværelse byder på en harmonisk vekselvirkning mellem arbejdspladsen, værtshusbesøg med gutterne og hjemmeliv med konen Lisbeth. Flemming er tilfreds med sit liv og glad for sine kammerater og sit ægteskab. Sådan da.
Denne trygge idyl brydes, da Lisbeth er ham utro og forlader ham. Flemming farer forvildet rundt som en flue i en flaske. Han bliver kort sagt kastet ud i det, man i bedre kredse kalder for en eksistentiel krise. Han flytter hjemmefra og begynder at pjække fra sit job, så han til sidst bliver fyret. Hermed er kortene lagt op til en grundig nedtur.
Bred social erfaring
Man må jo kunne bruge al den frihed til noget, mener Flemming og bliver solidarisk bakket op af kammeraterne på værtshuset. I deres fantasier anslår de især den velkendte treklang, druk, kvinder og rejser. Flemming forsøger at forene alle de tre ting gennem et heroisk togt til Mallorca. Dog - hjemlige forpligtelser, bekymringer og længsler klæber til hans hæl som et stykke tyggegummi, og udlandsfareren trækkes tilbage til de velkendte strande.
Jesper Wung-Sung udmærker sig blandt mange andre, yngre forfattere, fordi han tydeligvis skriver ud fra en bredere social erfaring end den, man opnår ved at gå i skole, læse litteratur og tage på inter-rail. Hans sans for forskellige miljøer og karakteristiske detaljer er lige så højtudviklet som hans øre for det talte, slangprægede sprog. Den præcise skildring af mandekultur og mænd og deres håbløse drømme er eminent, samtidig lattervækkende og hjerteskærende.
I debutsamlingens korte tekster viste han desuden en fremragende evne til at trække en beretning sammen i en konkluderende pointe. Netop dette pointerende smæld kan man savne i romanen. Idet han har skiftet novellen ud med romanens længere form, har han samtidig fået vanskeligt ved at slutte historien. Men det er edderhugeme også svært at hitte en udvej midt i alle manderollens dilemmaer. Fandeme.
 

Knud Bjarne Gjesing i Fyens Stiftstidende d.8/10-1999

 

Til start på siden