Tilbage til bogen

Undervisningsmateriale til "Pelle Johns Engle":
 

 

Åben undervisningsmaterialet som Word-dokument

 

TIL LÆREREN

Pelle Johns Engle er en rigtig drengeroman, der går rent ind hos de 12-14-årige - også pigerne. Det er en underholdende og meget humoristisk bog, der er yderst loyal over for sine unge hovedpersoner, hvilket giver mulighed for stor indlevelse hos både drenge og piger. For selvom det er drenge, der er hovedpersonerne, så spiller pigerne en ikke uvæsentlig rolle. 

Pelle Johns Engle er Jesper Wung-Sungs anden ungdomsbog. Som hans tidligere bøger er Pelle Johns Engle kendetegnet ved at være stramt komponeret og yderst velskrevet. Wung-Sung har ikke glemt, hvordan det er at være dreng/ung, hvilket gør, at hans ungdomsbøger er en god oplevelse for børn såvel som voksne. Pelle Johns Engle’s historie og tone gør den dog i høj grad velegnet til mellemtrinnet.
           
Pelle Johns Engle er altså en roman, der foregår i børnehøjde i enhver forstand. Det er børnenes liv, der skildres. Netop fordi romanen formidler verden, som den ses gennem en 6. klasseelevs øjne, er den realistiske verden også præget af karikerede personer og handlinger - vi ser dem, som hovedpersonerne ser dem. Det er ikke mindst bogens voksne, der fremstår parodierede og lidt til grin, men på trods af dette også yderst realistiske ...
            Pelle Johns Engle
kan godt betegnes som en traditionel udviklingsroman, men her ophører det traditionelle også. Romanen er nemlig stærkt præget af tidens intertekstualitet, den strør om sig med referencer til andre historier, som de unge har for vane; især filmen Charlies Angels er et fortløbende omdrejningspunkt.
            Endelig er det en bog, der forholder sig til forholdet mellem drenge og piger, når hormonerne pisker rundt i kroppen og den første forelskelse driller. Hovedpersonerne takler den nye situation meget forskelligt, men psykologisk meget troværdigt. 

 

MATERIALE
Først følger forslag til læsning af andre tekster af Jesper Wung-Sung i forbindelse med arbejdet med Pelle Johns Engle. Romanen foregår i virkelighedens Marstal på Ærø, derfor er der udarbejdet et par gåture i Pelle Johns fodspor, hvis lejrskoleturen skulle gå til Marstal! Til sidst er der spørgsmål til hvert enkelt kapitel med vægt på hovedpersonerne og deres udvikling. Slutteligt er der analysespørgsmål til bogen, ekstraopgaver og dramaøvelser.

 

ANDRE TEKSTER
Hvis man har lyst til at læse mere af Jesper Wung-Sung, egner nedenstående tekster sig som supplerende læsning til klassetrinnet og Pelle Johns Engle.

I romanen Lidt berømt, meget berygtet side 98-107 er der en utrolig morsom fortælling om lastbilschaufføren Heftig.

 OPGAVER TIL HEFTIG

Et par andre sidehistorier fra Lidt berømt, meget berygtet vil også være fine at læse sammen med Pelle Johns Engle.

Jannik og Niclas har mange lighedstræk. Jannik og Niclas lever begge til dels i et fantasi-univers, har svage mødre og ikke-eksisterende fædre. I forbindelse med læsning af Pelle Johns Engle vil især kapitlerne K,L,M fra Lidt berømt, meget berygtet være gode til at perspektivere drengeromanen.

Har det nogen betydning for vores indtryk af mødrene, at det er Niclas, der ’fortæller’ i Pelle Johns Engle og Martin i Lidt berømt, meget berygtet?

  

I PELLE JOHNS ENGLES FODSPOR
Hvis man på jeres skole har tradition for at tage på lejrskole i 6.-7. klasse, skulle turen måske næste gang gå til Marstal på Ærø. Det er Jesper Wung-Sungs fødeby, og han bor der i dag. Pelle Johns Engle foregår i Marstal, og hvis lejrskoleturen går til Marstal, kunne I meget vel gå i Pelle Johns Engles fodspor!

Det anbefales at udskrive et bykort over Marstal. Fås fx på www.krak.dk

I tager færgen fra Rudkøbing til Marstal. (Ved eventuel brug af DSBs ruteplanlægning skriv: via Rudkøbing!) 10 minutter før færgen er i havn, se:

I anbefales at overnatte på Marstal vandrehjem (Færgestræde 29). Når I forlader færgen, går I forbi havnekiosken mod den tværgående vej: Havnegade. Når I kommer til vejen, skal I dreje til venstre. På jeres venstre hånd, ser i den gamle mine:

I fortsætter ud ad vejen cirka halvtreds meter, hvorefter der er et stort rødt hus på jeres venstre hånd. Det er den gamle postbygning, der bliver omtalt:

Hvis I fortsætter ud af Havnegade kommer vandrehjemmet på jeres højre hånd.

Tur fortsætter ...

I går nu tilbage mod færgen ad Havnegade. På jeres venstre hånd efter ca. fem minutter: Dronningestræde. I går op ad Dronningestræde. På jeres venstre hånd ligger Hotel Marstal, det går I forbi, I passerer endvidere 2 huse (stadig på venstre hånd), og en lang mur som ender ved et lille gråt hus (Dronningestræde 5): Pelle Johns hus.

I fortsætter op ad Dronningestræde til, I når en tværgade. I går til højre og følger det naturlige sving op ad Brøndstræde. I kommer til en parkeringsplads. Drej til venstre. Ved toilettet står en flaskecontainer:

I går over parkeringspladsen og drejer til højre op ad Toldbodgade. I når op til Gågaden:

Når man er I Marstal, skal man ned forbi sejlklubben og ud til havet – selvfølgelig i Pelle Johns fodspor.

            Turen starter fra vandrehjemmet. I går ned til Havnegade og drejer til højre. I går ud ad Havnegade, går forbi Sønderrendens Perle, umiddelbart derefter kommer en lille havn, hvor I i det fjerne kan se den gamle kalkovn. I går ad stien til højre for havnen, og følger vandet til I kommer til sejlklubben:

Fortsæt langs vandet forbi en lege- og grillplads. I følger vejens naturlige sving til højre, og fortsætter til I kommer til en vej (Østersøvej), hvor I drejer til venstre. I følger Østersøvej, til I når stranden (Østersøen) med dens stribe af karakteristiske badehuse:

Tip til resten af opholdet. I Marstal skal I se Søfartsmuseet (bestil rundvisning) og kirken. Ærøskøbing er unik, hvad angår bybevaring. Hvis I har cykler med, skal I cykle ud til Voderup Klint. Søbygaard med voldgraven og fyret uden for Søby er også et besøg værd – disse ligger dog i den anden ende af øen. Derudover er der mange små gallerier og gårdbutikker – besøg dem.

 

FORLØB 

Eleverne skal i dette forløb forstå, at der foregår en udvikling af hovedpersonerne, og ved besvarelse af nedenstående spørgsmål, opnå færdighed i at sætte ord på hovedpersonernes udvikling og bogens temaer såvel som handling.

 

LÆSNING

SPØRGSMÅL TIL BOGEN
 

Kapitel: Et møde hos Englene, Dr. Fingerfiks og lidt hustruvold


Kapitel: Pelle Johns ånd og en rigtig og en forkert svadunk

Kapitel: Ba-ha-mas møder Den Onde Selv

Kapitel: En tarmtur, kunstigt åndedræt, og Port Royal klokken 20.00

§         Hvorfor tror Aksel, at han er glemsom? Hvorfor tror du, at Aksel glemmer?

§         Hvem er Signe. Beskriv hende. Hvad er Aksels forhold til Signe?

§         Hvad laver Aksel på atletikbanen?

§         Hvad menes der med ’Port Royal klokken 20:00’?

Kapitel: Joakimitus Lindikus, livet på prærien, og Port Royal klokken 20:00

Kapitel: De hemmelige hylder, Kongen og Prinsen, og Port Royal klokken 20:00

Kapitel: Port Royal

Kapitel: Stil eller ikke-stil og et englekor folder sig ud

Kapitel: Det store torturkammer og boller og kakao i Honolulu

Kapitel: Universitetus og brostensbiller på cv’et

Kapitel: Sort Stregkode Stamme og Slaget før Slaget ved Dybbøl

Kapitel: Forrest og bagest i troppen og alene midt i en jysk skov

Kapitel: Den anden tyv og Sidste Øjebliks Benådning

Kapitel: To veteraner og Historiens Lange Kløe

Kapitel: En Gæst fra Universitetitus, og Bag Fjendens Linjer

Kapitel: Sex, De onde Slår Igen, Stangtennis, og Et Historisk Møde

Kapitel: Aura For To, Det Chilenske Flag, og Lederens Død

Kapitel: Tre Engle på en Ø

 
 

PERSONKARAKTERISTIK

Find jeres papir om De Tre Engle frem.
 

Kan du også sige noget om:

- hvordan er hans forhold til sine forældre?

- hvordan er hans forhold til piger?

- hvordan han opfører sig?

- hvordan han er som medlem af De Tre Engle?

- hvordan han er som ven?

- andet?

 

Kan du også sige noget om:

- hvordan er hans forhold til sine forældre?

- hvordan er hans forhold til piger?

- hvordan han opfører sig?

- hvordan han er som medlem af De Tre Engle?

- hvordan han er som ven?

- andet?

 

Kan du også sige noget om:

- hvordan er hans forhold til sin mor (og far)?

- hvordan er hans forhold til piger?

- hvordan han opfører sig?

- hvordan han er som medlem af De Tre Engle?

- hvordan han er som ven?

- andet?

 

·        Skriv i hæfte eller på flip-over alt ned, som vi får at vide om (fx særlige kendetegn og egenskaber, hvordan ser de ud, hvordan de er, deres forhold til De Tre Engle):

- Joakims forældre

- Aksels forældre

- Niklas’ mor (og far)

- Pelle John

- Den Onde Selv (Regner Wold (og Birgit))

- Carmella

- Signe

- Evt. Andre

 

·        Hvordan vil du karakterisere de forskellige personer?

 

FORTÆLLER

 §         Hvem fortæller historien. Find eksempler i historien. Hvad hedder sådan en slags fortæller?
 §         Hvordan ville historien have været, hvis det var en anden fortæller? Fx Niklas, Joakim, Aksel,  
          Regner Wold eller Signe?

 §        
Vælg et kapitel og find et afsnit hvor I lader en anden fortælle dette. Har det nogen betydning
          for indholdet i teksten?

STED

SPROG

GENRE

KOMPOSITION

TEMA
  §        
Hvilke temaer er der i bogen?
  §        
Har I læst andet af Jesper Wung-Sung? Kan du genkende temaerne fra andre tekster af
             
Jesper Wung-Sung eller andre forfattere? Hvordan bliver temaerne behandlet i Pelle Johns Engle?

 

INDHOLD

 

ILLUSTRATION

 

EKSTRAOPGAVER

 

Gå nu i grupper. Bliv i gruppen enige om, hvor I skal hen.

-          Find så mange informationer som muligt om stedet.

-          Lav et foredrag på 5-10 minutter om stedets fortræffeligheder, begrund hvorfor stedet lige netop egner sig til jeres lejrskoletur!

-          I må meget gerne lave plancher.

-          Til sidst kan I jo for sjov stemme om, hvor turen skal gå hen. (o;

§         Har I et mindesmærke i jeres by eller et specielt vartegn? Hvilke/hvilken? Gå i grupper og skriv jeres egen sang om dette eller denne.

-      Lav jeres eget Melodi Grand Prix eller Scenen er din med jeres sange.

 

SKRIV SELV

§         Skriv hvad du tror, der sker med hver af De Tre Engle efter historien er slut.

§         Skriv en historie om en dag i Joakim og Lucys liv på prærien.

§         Skriv en historie om en dag i Niklas’ liv som Pelle John Junior.

§         Skriv en historie om Aksels dag på stranden sammen med Signe.

§         Vær Signe for en stund og skriv et brev fra din ferie til Aksel.

§         Vær Carmella for en stund og skriv fra din ferie til Joakim.

§         Skriv et brev til Niklas fra hans far.

§         Forestil dig at Pelle John skrev dagbog. Hvad skrev han den dag, Niklas kom på besøg?

§         Forestil dig at Signe skrev dagbog. Hvad skrev hun den dag, hun besøgte Aksel på hospitalet.

§         Forestil dig at Joakims bror skrev dagbog, hvad skrev han den dag, Carmella var på besøg.

 

FORTÆL/DRAMATISER

·        Lad som om du var en af De Tre Engle og fortæl om den bedste dag i dit liv.

·        Lad som om I var Joakim, Aksel og Niklas og lad dem på skift fortælle om Pelle John.

·        Lad De Tre Engle på skift fortælle om hinanden.

·        Forestil jer at I var De Tre Engle. I er på lejrskole på Bahamas, og det er aften. Hvor er de, hvad laver de, hvad snakker de om? Vis det for resten af klassen.

·        Vælg en scene og dramatiser den for resten af klassen.

 

EN EFTERMIDDAG I PELLE JOHNS ENGLES VERDEN

·        Lav en liste over alle dem vi hører om i Pelle Johns Engle. Find evt. selv på flere.

·        Vælg en fra jeres liste og forestil jer hans eller hendes liv.

·        Tal om hvordan det er at bo i den by Pelle Johns Engle bor i. Hvordan har de det? Hvordan er det at bo i byen? Hvad snakker de om?

·        Aftal nogle små episoder eller samtaler som foregår i byen. Øv jer i at spille dem. Vis det øvede for resten af klassen.

·        Til sidst spiller hele klassen en eftermiddag i gågaden.

 

(Ide fra undervisningsmaterialet Verdens bedste Astrid af Jonna Byskov og Marianne Keinicke).

 

Undervisningsmaterialet til Pelle Johns Engle er udarbejdet af Forlaget Fugl.

 

Til start på siden